og eg er trufast til din hals

Thursday 14 December 2006

Skambankt ska ta deg

Så var fire bursdagselskap, en Danmarkstur og den siste Kaizerskonserten før 2008 overstått. Utrolig nok har jeg i år tjent nesten 2000 kroner på å ha bursdag, så nå har jeg en god del penger, med tanke på at jeg hadde litt fra før av, også. De pengene skal nok komme godt med, både til julegaver, konserter neste år, sparing til kamera, musikk og diverse.

Og så var det den Danmarksturen da. Kaizers på Vega. Den fredagen vil jeg ha tilbake for alt i verden.

Photobucket - Video and Image Hosting

En fantastisk konsert, vi fikk både Den Sjette Sansen og Dekk Bord. Dekk Bord, for faen. Det var virkelig stort. Det var så gøy! Men det hadde vært mye bedre om publikum ikke hadde pressa så utrolig mye. Det var ikke om å gjøre å synge, det var heller om å gjøre å puste. Men det ble litt bedre etterhvert, særlig da vi fikk mobba ut den idiotiske dama som pressa seg fram mellom Silja og Malin. Sarakka sparka henne i leggen, Marthe slo henne i magen, og Silja og Malin pressa fra hver si side, med hjelp fra Ragnhild og meg, som stod ved siden av dem igjen. Til slutt måtte hun bare gi opp, og hun gikk ikke bare et par rader bakover, men helt ut av folkehavet. Haha.
Janove stagediva opptil flere ganger, og var ute i publikum under hele Bak Et Halleluja. (Kan ikke si det var spesielt deilig å stå i publikum da, pressinga ble dobbelt så ille, men.)
Og så utrolig trist det var da det var over. De kom på igjen to ganger, avslutta med Min Kvite Russer, som sang nummer nitten. Lot oss synge "kvit, kvit russar" i åtte minutter etter de gikk av scenen, i håp om at de skulle komme på igjen, men det gjorde de ikke. Jeg fikk så tak i ei halv setliste (måtte dele den i to på grunn av ei eller anna svensk jente), og så måtte vi gå ut av salen.

Photobucket - Video and Image Hosting

Vi kom ned i merchen, der Tollak og Ragnhild (kona til Terje) stod. De var hyggelige, som alltid. Eller, Tollak hadde jeg jo ikke møtt før, men han viste seg å være veldig grei. En smule flaut var det da jeg klarte å vise bh-en min til halve Vega da jeg skulle skifte fra Kaizers- til Skambankt-t-skjorte (singleten hadde sklidd ned), og like flaut da Tollak trodde jeg pekte på Kaizers-undertøyet (haha, tragisk at de selger det i det hele tatt) istedenfor Kaizersjakka, som jeg egentlig pekte på. Og da jeg skulle tilbake igjen for å kjøpe ei t-skjorte, klarte jeg å betale med svenske penger. Eheh. Vi skylder på at det nærma seg midnatt, og konserten var slitsom. Fantastisk var det likevel, og det er utrolig trist å tenke på at nå er det ikke mer Kaizers før 2008. Men jeg skal nok klare meg med Skambankt, Zahl, Cloroform, Kloster og Geoff Berner så lenge (utrolig at fire av seks medlemmer holder på med biprosjekter), selv om det ikke blir det samme i det hele tatt.

Skambankt!
Jeg er helt hekta, de er det eneste jeg hører på for tida. Funnet ut at jeg er ganske enig i det de synger om, også. De har mange bra meninger når det gjelder politikk, uten om det anarkistiske, selvfølgelig. Gleder meg til plata kommer, bare 46 dager igjen nå, 29. januar skjer det! Da skal jeg løpe på Triaden i friminuttet og kjøpe den, så sant de får den inn, og gjør de ikke det, skaffer jeg den i Oslo seinere den dagen, for plata skal jeg ha, og Oslo skal jeg til. Det er noe å se fram til. Og jeg håper så inderlig at de spiller en konsert jeg har mulighet til å gå på, for oss under atten. Tviler på at jeg får dra på den på Folken i februar, selv om jeg tror mamma egentlig har tenkt til å ta meg med til Stavanger til våren. Det hadde vært jækla gøy, å se Skambankt på Folken. Det er så godt som hjemmebanen deres. Men det vil jeg ikke tenke på, for det er veldig liten sannsynlighet for at det kommer til å skje.

Nå er jeg i sånt humør bare Kaizers kan få meg i. Eller Skambankt. Føler meg ordentlig glad, nesten som om jeg er rusa på musikk. En herlig følelse er det hvertfall.

No comments: