og eg er trufast til din hals

Saturday 23 December 2006

I only ask 'cause I don't have a clue

Om tre minutter er det julaften. "Julaftå", som Terje så fint fortalte, i det koselige intervjuet på P3 med ham og Børge, at de sa hjemme på Kleppe. Det ordet er mye koseligere enn "julaften". Julaften, julaftå. Er bare forskjell på kjønnet av ordet og dialekt, men allikevel lyder det så mye koseligere.

Jeg er en av dem som egentlig ikke helt skjønner greia med jula. Altså... Jeg er drittlei jul når det først blir julaften, da har julenissene, julebrusen, julereklamene, julepynten i byene, julesangene, juleditten, juledatten vært her i mer eller mindre to måneder. Joda, juletida kan være koselig, men det har for meg egentlig ingenting med selve jula å gjøre. Nå er jeg jo ikke kristen heller. Det jeg synes er koselig i juletida er å sitte inne, høre på rolig halvmelankolsk musikk, se ut på den hvite snøen, og alt det julerøde rundt omkring utenfor. Men så er det jo som kjent ikke snø i Norge i år (hvert fall ikke på denne kanten av landet), og da blir mye av den koselige følelsen borte. Jeg må innrømme at jeg ikke har noe imot julegaver da. Det har vel ingen. Å få julegaver er gøy. Å kjøpe til andre, derimot.. Haha, uff, nå høres jeg bare ut som en egoistisk gjerrigper. Det jeg mener, er at jeg har absolutt intet "talent" når det kommer til å kjøpe gaver til andre. Derfor liker jeg det ikke. Men når jeg først vet hva jeg skal kjøpe til personen, liker jeg å gå og handle det inn. Og å pakke det inn. Nå har jeg faktisk ikke pakka inn en eneste gave i år (fordi det jeg har kjøpt, har blitt pakka inn av folk i butikkene), og jeg har bare kjøpt til.. mamma, pappa, Elin, Marianne, Silja og Kristoffer. Seks stykker bare, altså.
Men, men. Det er jo ikke sånn at jeg ikke liker jula, jeg skjønner bare ikke at det gir folk så stor glede å gå rundt og rope "GOD JUUUL!" konstant i 24 dager.

Forøvrig så er jeg veldig glad for tida. Det er deilig. Jeg våkner glad, og jeg legger meg glad. De siste fire dagene har Christer Knutsen stått bak mye av gleden. Ja, jeg nevner ham igjen. Sangene hans blir finere og finere for hver gang jeg hører dem, og musikken passer generelt til stemninga i min verden nå.

Men nå får jeg vel gå av PC-en, så jeg klarer å stå opp i morgen. Må opp tidlig, nemlig. Så ja. "God jul"

No comments: