og eg er trufast til din hals

Friday 22 December 2006

Stay sane, stay focused, the best is yet to come

"O, jul med din glede" - det uttrykket passer faktisk ganske godt nå. Men det er ikke det faktum at det er jul som gjør meg glad, jeg er ikke noe glad i jula. Gleden kommer fra at det virker som om 2007 kommer til å bli et veldig fint år. Hvertfall når det gjelder musikk.

Det ser nemlig ut til at jeg får se Skambankt live neste år hvertfall to ganger, kanskje til og med tre! Bare én er 100 % sikker; Folken 16. februar, men Horten 23. mars virker også nokså sikker. Så sant jeg får et sted å sove, vel å merke. Men det bør ikke være så vanskelig, jeg kjenner en del som antagelig skal dit, det vanskeligste blir vel å få lov av mamma/pappa til å sove der. Det letteste hadde vært å overnatte hos Silja eller Linn, for de er ikke totalt ukjente for familien, Silja er i hvert fall ikke det. Men ærlig talt, jeg må slutte å tenke så langt fram i tid, dette er jo tre måneder og en dag til, 91 dager (ja, jeg er altfor glad i å telle dager). Så dette kan fint vente et par måneder.
Men om jeg faktisk får dra på den konserten, må jeg reise så jeg er der veldig tidlig, siden det idiotisk nok ikke går an å forhåndsbestille billetter, de må kjøpes i døra. Så da må jeg dra sånn at jeg er der i firetida, for å være helt sikker, og konserten starter ni. Yay, da har jeg en fire-fem timer i Horten uten noen ting å gjøre, det blir gøy! Men ja, så var det dette med å ikke planlegge tre måneder fram i tid da, særlig ikke helt ned til tidspunkt.
Den tredje konserten er veldig, veldig usikker. Drammen, 16. mars. Attenårs, men Anders sa han kanskjekanskje kunne skaffe under-atten-kort til meg. Han skal skaffe til Silja, men siden han gjør det, får han nok ikke tak i til meg også. Så egentlig tror jeg ikke jeg får dratt på den konserten. Men det går greit, så lenge jeg skal på to andre. Det er nesten så jeg håper at jeg ikke får dratt på den i Drammen, sånn at jeg slipper å nok en gang forklare mamma at "jeg trodde den på Folken i februar var den eneste jeg kunne dra på, jeg trodde virkelig det, men så endra de turnéplanene" og bla bla bla. Haha, det kommer aldri til å funke mer, å fortelle den regla der for å få dra på konsert. Men det er greit, det har funka to ganger; Kaizers i Bergen i mai i år, og Skambankt i Stavanger neste år. Så jeg får heller pønske ut og ta i bruk nye metoder neste gang jeg skal overtale mamma eller pappa til noe sånt.

Og så var det gårsdagen da. Jeg var i Oslo, traff Linn, Sarakka og Nora. Hyggelig det, som alltid. Vi var på BigBang-konsert på Egertorget, noe som var gøy, men altfor kaldt. Jeg syntes synd på dem som måtte stå der med bare hender og spille gitar i flere minusgrader. Men nå har jeg funnet ut at jeg liker musikken til BigBang, også. Lista over musikk jeg liker vokser stadig, og det er jo bare positivt.
Da Sarakka, Linn og Nora drog, ble jeg igjen alene i sentrum. En halvtime seinere stod jeg på Karl Johan med tre CD-er i hånda. Det er virkelig ikke trygt å la meg være alene et sted med så mange platebutikker. Men det var et fint platekjøp, hvert fall; jeg kjøpte begge platene til Christer Knutsen, og ei av Morten Abel sine. Før jeg drog inn til Oslo, skreiv jeg til Knutsen på myspace, sa at jeg likte musikken og at jeg skulle ut og kjøpe CD-ene hans om en halvtime, så sant jeg fant dem. Hyggelig som han tydeligvis er, svarte han også; "Hjertelig takk der Kristin! De skal ha begge på alle butikker... Ha en strålende dag, så lenge. Snakkes på nyåret!". Jeg håper det med "snakkes på nyåret" betyr at han skal holde en eller annen konsert i nærheten. Og det gjør det nok. Nok en ting å glede seg til!

Og Stavangerturen da, den har jeg jo selvfølgelig ikke glemt. Jeg gleder meg sånn. Men denne gangen har jeg lyst til å på en måte få litt mer ut av turen, sist bare.. gikk vi rundt. Ikke at det var noe galt i det, jeg hadde det jo utrolig fint den helga, men.. ja. Jeg vet ikke helt, jeg. Samme kan det være, helga 16. - 18. februar kommer til å bli ganske fantastisk uansett hva som skjer. Det er jo Stavanger, Stavanger for faen!

"Hilsen den rare Rogaland-fanatikeren Kristin"

No comments: