og eg er trufast til din hals

Sunday 18 February 2007

Maktå den må viga

Dette blir en lang blogg ja. Skambankt og Stavanger. Faen for ei flott helg!
Så skal jeg altså skrive her mens jeg pakker ut, rydder, snakker med folk på MSN, legger inn og redigerer bilder på PCen, hører på Skambankt, ser på Aftenbladets web-tv, leser Aftenbladet... yep, dette blir fint.

Photobucket - Video and Image Hosting

Oh, Skambankt var så herlig. Rebecca og jeg ankom Folken fem over ni, og fikk et svært svart kryss på hver hånd som skulle vise at vi var mindreårige. Vi venta i ca. en time og 25 minutt, og så kom Skambankt på. Kjedelig ventetid, men mye bra musikk mens vi venta i alle fall. Publikum på galleriet var så kjedelig, der var det faen meg bare fem folk pluss meg som rørte seg. Bandet var i storform da de kom på, Terje glad som ei sol, som alltid, enda gladere nå fordi de hadde klart å selge ut Folken, det var ikke akkurat forutsett. Glad på Skambankts vegne der, morsomt at de klatrer oppover. Men jeg tror fortsatt ikke de har en sjans i havet til å selge ut Rockefeller, aldri i verden. Men tilbake til konserten. Setlista var herlig, flere av sangene spilte de en og en halv gang, Skamania og Alarm hvert fall. Fritt Fall gjorde det hele perfekt, jeg hadde aldri trodd jeg skulle få høre den sangen, tenkte det var en sang de ikke spilte live. Men så spilte de den da, yndlingssangen min. Og så spilte de Angst. Der var det ei litt merkelig greie, plutselig var det Hans-Egil som sang "eg ska gå rett på sag, je meg en nye dag/eg trenge en nye dag", så gikk det over til å være Tollak som sang det, mens Terje sang overstemmen, og Hans-Egil sang korstemmen i bakgrunn. Det var stilig, men merkelig. Også når de jentene kom ut og dansa under Dynasti.. haha, jeg er bare glad det ikke er alvorlig ment. For det er det ikke. Det kan det bare ikke være.
De sleit litt med å få med publikum til tider da. Ikke helt lurt å la publikum synge aleine på første refrenget kanskje. Og på slutten måtte selvfølgelig noen kaste ei glassflaske i huet på Børge. Bra det var under Alarm, den siste sangen, han fikk jo stort kutt og greier, hadde vel ikke orka å fortsette om det var mye igjen av konserten. Jaja, sånn går det når Terje kaster ut ølflasker til publikum. "Mangen så ikkje har øl her? Vær så god!"

Alt i alt en herlig konsert. Før konserten traff May-Lis og jeg på Terje og Hans-Egil. Vi sto utenfor Folken, May-Lis holdt på med et eller annet ved døra der, og plutselig går Terje og Hans-Egil forbi. May-Lis begynte å rope "pus pus pus! Terjee! Terjepus!", men jeg tror (heldigvis) han ikke hørte det. Så traff vi på Tollak seinere, da ropte hun "Tollak! Pus pus! Tollakpus!", men jeg tror ikke han hørte det heller. Heldigvis. May-Lis er ikke helt god i hodet nei.

I går (lørdag) drog vi til Kvadrat. Til min store glede spilte de hele Zahl-plata på Free Record Shop, og til min enda større glede fikk jeg tak i både Jackman, Jackman EP og Kaada & Patton - Romances. De hadde faen meg alle CDene jeg vil ha tak i der borte. Har jo ingenting av det jeg vil ha her i Oslo. Kanskje ikke så rart at det jeg vil ha finnes i Rogaland og ikke her i Oslo da, med tanke på at all musikken jeg vil ha er rogalandsk. Men allikevel.
Jeg torde utrolig nok å ta bussen fra Sandnes til Stavanger, helt aleine. Da jeg kom tilbake, gikk jeg bare rundt i byen, venta på at Rebecca skulle bli ferdig med det hun skulle fikse før hun kunne treffe meg. Til slutt kom Rebecca og Hanne ned til hotellet, og vi gikk litt rundt i byen, stjal en Skambankt-plakat fra en vegg, før vi drog hjem til Rebecca og så på film.
I dag ble det pakking og sånt fram til elleve, da gikk jeg ut for å ta alle bildene jeg angra på at jeg ikke hadde tatt dagen før. Jeg tok nemlig altfor få bilder. Så da gikk jeg til gamle Stavanger igjen, og litt rundt Breiavatnet og sånt, og tok en ca. femti bilder. Fortsatt altfor lite, men det var vel ikke mye å ta bilde av der uansett. Så stjal jeg enda en Skambankt-plakat, siden den forrige var så ødelagt. Klokka halv ett bar det til Sola, og klokka to gikk flyet. Det å komme fra skinnende sol og sju grader i Stavanger til snø som seinere gikk over til regn og null grader i Oslo, var surt.

Photobucket - Video and Image Hosting

En veldig kort oppsummering av helga der. Men jeg har gjort noen små oppdagelser i løpet av disse tre dagene. Ingen dialektoppdagelser faktisk, men faen så herlig det er med siddiser på alle kanter. Stavangersk overalt, det blir jo ikke bedre. Jeg er så glad i den dialekta at jeg fatter ikke at det går an. Det gjør ingen andre heller, forsåvidt. Men altså. Jeg la merke til at bussholdeplassene der er så utrolig mye finere enn dem her på østlandet. Derimot er bussene her bedre enn bussene der. Noe annet jeg oppdagde var at de er mye flinkere på å ikke dele ord i Stavanger. I Oslo er absolutt alle ord delt, altså navn som står på bygninger og sånt, men i Stavanger så jeg faktisk ikke en eneste orddelingsfeil. Og jeg legger merke til sånt fort. Vel, jeg så én feil da, men det er jo Peppes sin skyld, ikke Stavanger sin. De har jo som kjent klart å skrive "Nyhet - spelt bunn!" overalt. Javel, har de spelt på bunnen liksom? "Hehe". Fantastisk bra å skrive feil på en såpass stor kampanje. Men det er altså ikke Stavanger sin skyld, så nei, jeg har ikke sett en eneste orddelingsfeil i/utenfor byen der. Det er bra siddiser, fortsett sånn!

Nei, sånn er det. Stavanger har alt man trenger, Oslo har bare tidobbelt opp av alt man trenger. Og det er jo ikke nødvendig med tidobbelt opp av alt, det resulterer heller i forvirring og stormannsgalskap, så jeg ser ingen grunn til å bo i Oslo i stedet for Stavanger. La oss flytte, sier nå jeg. Slipper snøen og greier. Der var det jo nærmest vår i dag, her er det full vinter.

Photobucket - Video and Image Hosting
Lykke til med å finne et så fint sted som det der, i Oslo og omegn. Det er nemlig ikke mulig.

Men alt var ikke trist med å komme hjem igjen allikevel. Jeg hater å bo på hotell, så det var utrolig deilig å komme tilbake til leiligheten og rommet igjen. Dessuten venta det meg et par hyggelige nyheter på PCen da jeg logga på der. Christer Knutsen kom med verdens beste svar på det jeg spurte han om på fredag før jeg reiste, nemlig om hvilken plate av Big Star jeg skulle kjøpe først. Svaret lød slik:

"HEY! Glad, glad, glad for det spørsmålet! Big Star var verdens beste band. Du må kjøpe "#1 Record/Radio City". Det er de to første albumene i ett. Hvis du ikke liker den skal jeg personlig gi deg pengene tilbake!

Du er herved vinneren av "Beste spørsmål Christer Knutsen har fått på myspace" konkuransen! Thanx!"


Så det var gøy. Morsomt når artister og band svarer på myspace, Christer Knutsen er veldig flink med det. Liker den mannen, som nevnt før. Bra fyr.

I morgen bærer det til Oslo igjen, må jo kjøpe Zahl-plata som kommer ut. Og det Big Star-albumet, selvfølgelig. Må inn dit så tidlig som tolv for å få møtt Sarakka. Men det er greit det. Hva ellers har vel jeg å gjøre i ferien?

1 comment:

azteak said...

Vi rett og slett skal til Stavanger sammen en dag. Det ligner så på Reykjavík, årh.